Strona warcabowa MDK 1 i ZS 26 Bydgoszcz



WARCABY STUPOLOWE
PROFESJONALNE - MIĘDZYNARODOWE







Warcaby stupolowe należą do organizacji International Mind Sports Association (IMSA) zrzeszającą cztery elitarne sporty umysłowe - szachy, warcaby stupolowe, go i brydż. Organizacją skupiającą narodowe federacje warcabowe Europy, Azji, Afryki, Australii, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej jest powstała w 1947 roku Światowa Federacja Warcabowa (FMJD) nadzorująca rozgrywki o mistrzostwo świata oraz nadająca międzynarodowe tytuły warcabowe (gmi - arcymistrz FMJD, mi - mistrz międzynarodowy FMJD i mf - mistrz FMJD).

W Polsce organizacją i nadzorowaniem warcabowych turniejów, w tym Mistrzostw Polski Kobiet i Mężczyzn w różnych kategoriach wiekowych, Drużynowych Mistrzostw Polski w warcabach polskich zajmuje się Polski Związek Warcabowy (PZWarc). PZWarc, zgodnie z Ustawą o Sporcie Kwalifikowanym, nadaje tytuły i kategorie warcabowe. Polski Związek Warcabowy również nadzoruje polskie rozgrywki warcabowe w warcabach klasycznych (64-polowych), w które gra się według zasad obowiązujących w warcabach polskich.


WARCABY STUPOLOWE (PROFESJONALNE - MIĘDZYNARODOWE) W  NAUCZANIU 


Edukacja przez warcaby w szkole - Celem propagowania warcabów stupolowych jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości, jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.


Warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w warcaby wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Młodzież ucząca się grać w warcaby dostrzega w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się plastikowym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w warcaby, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy warcabista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić w jakich płaszczyznach warcaby wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:

1.      Rozwój zainteresowań – uczeń poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;

2.      Aktywność twórcza – specyfika gry w warcaby wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Uczeń sam kreuje wydarzenia na warcabnicy i ponosi za nie odpowiedzialność;

3.      Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w warcabach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała warcabnica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec (P.G. Zimbardo, F.L. Ruch: „Psychologia i życie”. Warszawa, 1997. s.198). Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;

4.      Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych (Tamże, s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra warcabowa rozwija najpełniej;

5.      Rozwój pozytywnych sfer osobowości – warcaby wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;

6.      Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – uczniowie mający styczność z warcabami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;

7.      Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.



Czymże więc są warcaby? W naszym rozumieniu to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku (Andrzej Modzelan, Przegląd Szachowy, nr 5/2000 s. 29
).














International Mind Sports Association





Światowa Federacja Warcabowa




Europejska Konfederacja Warcabowa




Polski Związek Warcabowy