Piotr Szybowicz
- Dla wielu warcabistów, którzy nie mieli styczności z
nowoczesnymi metodami zaprezentowane demo podręcznika do nauki
warcabów stupolowych, może okazać się bardzo kontrowersyjne.
Wielu istruktorów preferuje dawne metody pracy.
Materiał będzie liczył docelowo około 200 stron i zostanie skierowany
do grup nauczania początkowego w szkołach i przedszkolach. Bardzo
istotną kwestią jest zróżnicowanie umiejętności uczniów w
poszczególnych klasach. Dla słabszych wychowanków
materiał przedstawiony w dalszych częściach może okazać się zbyt
trudny. Dla uzdolnionych adeptów 100 pól wiele zadań może
być zbyt łatwych. Program w oparciu którego stworzono ten
podręcznik jest więc wyśrodkowany.
Podręcznik został opracowany w oparciu o metody i ćwiczenia istniejące
od dawna w nauczaniu szachów. W świecie królewskiej gry
to standard, gdyż ukazało się już wiele podobnych inicjatyw.
Warcaby w szkole i przedszkolu - Wprowadzenie
omawianej dyscypliny sportowej do szkół powinno następować pod szyldem rozwoju
intelektualnego uczniów. Warcaby mogą tu być tylko jedną z form, dzięki którym
ten rozwój następuje. Dyrektorzy szkół, wychowawcy i rodzice zupełnie inaczej
podchodzą do warcabów jeśli wyjaśnimy im, iż nie chodzi tu o samą grę. Dodatkowo
starajmy się unikać nazwy warcaby, które przeciętnemu człowiekowi kojarzą się
tylko z zabawą. Używanie terminu warcaby stupolowe – profesjonalne –
międzynarodowe powoduje zupełnie inne nastawienie do tematu opinii
publicznej w placówkach. Propozycja informacji dla dyrektorów, wychowawców i
rodziców może wyglądać następująco.
WARCABY STUPOLOWE (PROFESJONALNE MIĘDZYNARODOWE) W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM
W tekście Andrzeja Modzelana nastąpiła
modyfikacja motywów szachowych na warcabowe. Warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i
kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu
całego życia. Wprowadzenie nauki gry w warcaby w młodszym wieku szkolnym wpływa
wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w warcaby dostrzegają
w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się
plastikowym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w warcaby,
musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy warcabista musi
więc wykazać się zdyscyplinowaniem ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe,
można określić w jakich płaszczyznach warcaby wpływają na rozwój psychiczny i
intelektualny dziecka:
1.
Rozwój
zainteresowań –
dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne
rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
2.
Aktywność twórcza – specyfika gry w warcaby wyklucza
odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa
skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na warcabnicy i
ponosi za nie odpowiedzialność;
3.
Rozwijanie
pamięci i uwagi
– główną umiejętnością w warcabach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w
sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała warcabnica
zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec (P.G.
Zimbardo, F.L. Ruch: „Psychologia i życie”. Warszawa, 1997. s.198). Towarzyszy
temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
4.
Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą
wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych
(Tamże, s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra warcabowa rozwija najpełniej;
5.
Rozwój
pozytywnych sfer osobowości – warcaby wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie
prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
6.
Konsekwencja i
wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z warcabami, zupełnie inaczej podchodzą do
porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to
aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania,
bądź też obniżają sobie skalę trudności;
7.
Aspekty
wychowawcze –
można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą
jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo
można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka
zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
Czymże więc są warcaby? W naszym
rozumieniu to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i
intelektualny dziecka, kształtujące jego osobowość i pozwalające na rozwój
twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku (Andrzej
Modzelan, Przegląd Szachowy, nr 5/2000 s. 29).
Edukacja przez warcaby w szkole - W ramach
wprowadzenia warcabów do szkół zaprezentowano projekt „Edukacja przez szachy w
szkole”, którego celem jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich
uczniów w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego,
rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości, jak
odpowiedzialność, koncentracja, intuicja. Można bez problemu skorzystać z
projektu i reklamować jego elementy w placówkach oświatowych pod hasłem „Edukacja
przez warcaby międzynarodowe w szkole”. W województwie kujawsko – pomorskim
inicjatywą kieruje prezes KPZSzach Benedykt Mroziński, który jest także
orędownikiem warcabów w gminie Kowalewo Pomorskie i wypada tego kompletnie
nieznanego działacza w środowisku warcabowym trochę rozreklamować.